Školní poradenské pracoviště
1. Základní informace
Poradenské služby jsou na Gymnáziu Dr. Karla Polesného ve Znojmě zajišťovány školním
poradenským pracovištěm (dále jen ŠPP) a jsou poskytovány žákům, učitelům a rodičům
resp. zákonným zástupcům žáků. Program školního poradenského pracoviště se řídí
vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských
poradenských zařízeních v platném znění. Činnost ŠPP zajišťuje výchovný poradce, školní
metodik prevence, kteří úzce spolupracují zejména s třídními učiteli, předsedy
předmětových komisí, s vedoucími pracovníky školy a ev. s učiteli základů splečenských
věd. Poradenští pracovníci školy splňují kvalifikační standardy podle zákona č. 563/2004
Sb., o pedagogických pracovnících.
2. Cíle školního poradenského pracoviště
Obecným cílem ŠPP je ucelená péče o žáky i o pedagogy z pohledu bio-psychosociálního
rozvoje osobnosti. Cílem služby je zajistit ve škole bezpečné klima pro všechny
žáky a zaměstnance a v případě potřeby nabídnout řešení problémů jak v oblasti
vzdělávání a výchovy, tak v oblasti osobního vývoje.
Konkrétní cíle školního poradenského pracoviště:
- realizovat screening žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- účelně poskytovat podpůrná opatření žákům se speciálními vzdělávacími potřebami
a průběžně sledovata vyhodnocovat jejich účinnost
- důsledně uplatňovat strategii prevence a řešení školní neúspěšnosti
- uplatňovat metody kariérového poradenství a diferencovat jeho zaměření podle
ročníků studia
- budovat příznivé sociální klima ve škole i ve třídách
- podporovat vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
- rozšiřovat průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími
obtížemi o nové metody a formy podpory
- zajistit včasnou intervenci při výskytu aktuálních problémů žáků, třídních kolektivů i
zaměstnanců školy
- předcházet všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a
diskriminace (program prevence šikany)
- jednou ročně, zpravidla v závěru školního roku, vyhodnotit účinnost Minimálního
preventivního programu, Plánu školního metodika prevence a Plánu výchovného
poradce a plánu kariérového poradce
- poskytovat metodickou podporu učitelům pro řešení náročných pedagogických
situací
- rozšiřovat spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci i mezi školou
a školskými poradenskými zařízeními
3. Personální zabezpečení školních poradenských služeb
3.1 Pracovníci, kteří zabezpečují poskytování školních poradenských služeb
Výchovný a kariérový poradce:
Mgr. Miroslava Kubíčková
Kontakt: 515 266, e-mail: kubickova@gymzn.cz,
kabinet TV
Školní metodik prevence:
Mgr. Daniel Nechvátal
Kontakt: 515 266 170, e-mail: nechvatal@gymzn.cz
kabinet CH, školní klub
3.2 Pracovníci, kteří se podílejí na poskytování školních poradenských služeb
Třídní učitelé – vytvářejí vnitřní pravidla třídy, která jsou součástí otevřené a bezpečné
atmosféry a pozitivního sociálního klimatu ve třídě, zprostředkovávají komunikaci s
ostatními pedagogy, jsou garanty spolupráce školy se zákonnými zástupci žáků, podílejí
se na diagnostice při problémech u jednotlivých žáků a třídního kolektivu, podle pokynů
poradenských pracovníků školy vytvářejí podmínky pro integraci žáků se SVP a žáků
nadaných, vedou třídnické hodiny s cílem zlepšení a upevnění vztahů mezi žáky;
Koordinátor ŠVP – podílí se na úpravách ŠVP pro nadané žáky a pro žáky se
speciálními vzdělávacími potřebami;
Předsedové předmětových komisí - navrhují úpravy ve ŠVP v rámci daných předmětů a
v rozsahu péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, při jednáních předmětové
komise konzultují příčiny a hledají vhodné formy podpory pro žáky se specifickými
vzdělávacími potřebami, konzultují případné výchovné a vzdělávací problémy žáků i
jejich řešení;
Učitelé základů společenských věd - v rámci výuky se zaměřuje na zapojování
multikulturních prvků do vzdělávacího procesu, vhodně začleňuje do výuky témata etiky,
prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s otázkou přijímání kulturní a
etnické odlišnosti.
4. Podmínky pro poskytování poradenských služeb
4.1 Informovanost o službách
Informace o poskytovaných poradenských službách jsou veřejně přístupné na webových
stránkách školy a na informační nástěnce pro žáky. Žáci jsou s Programem
poradenských služeb seznamování v úvodu školního roku na třídnických hodinách.
Zákonní zástupci jsou programem obeznámeni na třídních schůzkách v listopadu
daného školního roku.
Informace pro zaměstnance školy jsou dostupné na elektronické nástěnce. Pedagogové
jsou s programem poradenských služeb seznamování také na pedagogické radě, ostatní
zaměstnanci na poradě ostatních pracovníků.
4.2 Časová dostupnost služeb
Aktuální konzultační hodiny jsou uvedeny na hlavní stránce školy v sekci "Výchovný poradce" a "Školní metodik prevence".
4.3 Práce s informacemi a s důvěrnými daty
Veškeré informace a důvěrná data, která se pracovníci dozvědí v souvislosti s výkonem
své poradenské činnosti, jsou ochraňována v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o
ochraně osobních údajů v platném znění.
5. Popis činností výchovného poradce
I. Poradenské činnosti
- Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní
pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky, včetně spolupráce na přípravě,
kontrole a evidenci plánu pedagogické podpory pro žáky s potřebou podpůrného
opatření v 1. stupni.
- Zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání
(vstupní a průběžné) a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími
potřebami nebo mimořádně nadané žáky ve školských poradenských zařízeních.
- Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných
opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a intervenčních činností pro
žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Příprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve
škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými
poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.
II. Metodické a informační činnosti
- Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy:
- s přípravou a vyhodnocováním plánu přímé podpory a plánu pedagogické podpory,
- s naplňováním podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami,
- s tvorbou a vyhodnocováním individuálních vzdělávacích plánů,
- v práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky.
- Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence pedagogickým
pracovníkům školy.
- Poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízení v
regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb
žákům a jejich zákonným zástupcům.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších
poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu se zákonem o ochraně osobních
údajů.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti
výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.
6. Popis činností školního metodika prevence
I. Metodické a koordinační činnosti
- Koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci minimálního
preventivního programu školy.
- Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci
záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání
sektami, rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových
projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování.
- Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence
rizikového chování. Vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění
rizikového chování.
- Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence
rizikového chování.
- Individuální a skupinová práce se žáky a studenty s obtížemi v adaptaci, se
sociálně- vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně
ovlivňují jejich vzdělávání.
- Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních
prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto
procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním
odlišnosti.
- Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v
kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních
aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými,
preventivními, krizovými, a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti
prevence rizikového chování.
- Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a
následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči
specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování v
souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního
metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
II. Informační činnosti
- Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o
nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární
prevence pedagogickým pracovníkům školy.
- Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací
a zkušeností.
- Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast
prevence rizikového chování (orgány státní správy a samosprávy, střediska
výchovné péče, poskytovatelé sociálních služeb, zdravotnická zařízení, Policie
České republiky, orgány sociálně-právní ochrany dětí, nestátní organizace působící
v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce i jednotliví
odborníci).
- Předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným
zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení.
- Vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními
činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o
realizovaných preventivních programech školy pro potřeby zpracování analýz,
statistik a krajských plánů prevence.
III. Poradenské činnosti
- Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování;
poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům,
případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s
třídními učiteli).
- Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s
možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na
sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového
chování ve škole.
- Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a
koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a
specializovanými školskými zařízeními.